6 jul. - Zakynthos

idag, onsdag, semester.
Idag är det sol. Har varit ute vid Nynäshamn och tagit en räkmacka.
1 juli - 5 juli Zakynthos Grekland

Lite halvspontant bokade jag och Johanna en sista minuten resa till
Grekland. 05.50 lyfte flyget från Arlanda flygplats
Sol bad och godmat i skön harmoni.
Mitt mål med resan var total avkoppling. Precis
vad jag egentligen behöver. Ingen stress över mat och
ta de bara lugnt. Lyckades bra, nästan för bra.
För att resan skulle bli billig med stort B så
valde vi att åka ospecifiserat och utan alla extra försäkringar
som man blir lurad på.
Hotellet hette Krinas studio.
En väldigt spartans och väldisk grekisk "lägenhet".
Det som fanns var liten kyl/frys, liten toalett, liten dush utan
draperi, liten spis, kallt vatten, två sängar lite lampor och skåp
och en ac med osäker funktion. Sen de bästa av allt.
En liten terass.
Det låg några kilometer utanför Zakynthos stad
närmare bestämt Argassi. En liten bakgård men inte
långt alls i från liv och rörelse nästan dygnet runt.
Ute...
Inne...
Vädret då?
Kunde nog inte vart mycket bättre.
Sol varmt och skönt.
Nya badbrallor införskaffades.
Nere vid våran strand fanns det kvar
en bit av zakynthos före den stora jordbävningen 1953.
Här var vi prescis framme på stället.
Oskylidga och bleka, inte en styftelse på solbränna.
Värre skulle det bli.....
Första kvällen ville vi käka grekiskt, så där riktigt
grekiskt. Eftersom vi bestämde oss att hyra moppe
på kvällen var det lätt att leta.
Staden vi till slut stannade i hette Kalmaki.
Restaurangen låg beläget gångavstånd från vattnet.
lagom avskiljt från Laganas heta nattliv och skrål.
i väntan på maten. Grekerna var trevliga och väldigt tillmötes gående.
mixgrillspätt. grekisksallad och bakad potatis...
.. självfallet något gott och kallt att skölja ner maten med.
dagen till ända slutade med lite lätt shopping i
hemstaden.
Nästa dag var vi uppe hyffsat käka go men lätt frulle.
Denna dagen var enad till att ligga på solen, steka och
kylas ner i det varma kristallklara vattnet.
Längst ut på den sydligaste udden hade vi blivigt rekomenderad
utav servetrisen på frog bar att det var förjävla fina stränder.
Gerakas beach.
hyrde solstolar.
solskyddsfaktor 10 för mig och 20 för Johanna.
Nu med facit i hand kan vi säga att Johannas hud
var väldigt käsnlig för medelhavs sol.
Hon brände sitt ass ordentligt. Men tänkter inte lägga
upp bildbevis på det pga. respekt :)
Själv brände jag båda mina fötter, visste att jag slarvat
någonstans med krämen.
Vilsna höns??
På kvällskvissten då vi lämnta tillbaka hojen.
Tog vi sedan en bulle in till storstaden.
Många affärer var stängda.
Trist nog, kan det vara denna kris?
Men fina båtar hade dem:
Denna motorbåt hade suttit fint, eller varför inte denna stora segelbåt?
Efter en lagomlång promenad i staden och det börjat skymma
så blev det midagsdags i grekisk ända, ingen
Spett även här, men denna var ingen höjdare.
Jäkla gris!
Johanna valde mossaka, grek-lassande?
Fick en stooor ozo och släcka törsten med efter iaf.
Hemgång, drog ner till strandbaren och tog en jävel.
http://publishme.se/35061/imagehandler/?go=upload&cb=tinymce.plugins.ImageHandler.cb_map.id_body
strandbarens namn var genomtänkt!
Kvällen avrundades med en gin-o-tonic för min del
och en bullmeister (jägershot i ett glas med redbull) för Johanns del.
Nästa dag hade vi hoppas på en utflykt till Olympia.
Men var tyvärr omöjligt då de endast gick på fredagar och tisdagar
dvs. de dagar vi kom och lämna på.
Andra utflyter vi kika på var shipwrek och blue caves.
De var lite i dyraste lagret så vi hyrde en fyrhjuling för att
dra oss norr ut på ön.
till hyrde vi även snygga pottor, annars var det ganska dryga böter.
Snyggt va?
Nästan en timmes färd upp för höga ber och ner i djupa dalar.
En visit på apoteket för smärstillande och kylsprej för brännan.
j
Johanna gillade att fota olivträd
hittade en gammal kyrka på ödslig väg
och en jeep
När vi paserat Askos hittade vi en båt trip som tog oss till
båda resmålen vi spanat in tidigare...sweet. Till ett bra pris med.
Först ut till Ship wrek.
Som endast går att åka till med båt. Härlig stenstrand med ett
förlist fartyg. Ska tydligen ha varit en gammal smugglar
båt, då de förr smugglade cigg i.
(obs. lilla johanna)
kristallklart vatten javisst
Efter ca en timme drog vi vidare till blue caves.
Det var gråttor, kanske inte så djupa.
Men då solen låg på blev de nästan blåa pga
speglingen mot vattnet.
Eftersom det var lite vågor så blev de lite blött i mellan åt.
Här ser vi en blöt Johanna
En vågar men väldigt skillad förare till båten gasa full igenom
denna trånga passage med endast dm på varje sida.
verkligen blått vatten
så jag tog ett till dopp
När jag klev upp skulle jag skoja
med Johana som verkligen över allt annat ville se delfiner.
Jag skojade med henne och sa
- kolla delfinnerna därborta.
- Men det är det ju.
- Ojfan...ja jävlar, jag som bara tänkte skoja.
Svårt att se på bild men här hoppade de runt o lekte.
(går att klicka på för förstoring)
Så nu kan man ju skryta med att man badat med delfiner ;-) ;-)
Efter en lång tur hem. Dushat och tagit de lite lugnt.
Drog vi in till Magarelka.
Johanna ville dricka grogg och sjunga kareoke. Gick skit bra tycker
jag och hennes fan-club hon fick. Sen att hon ramla kull
och krossa glas, ptja det är sånt som händer.
pizza till middag
sen hemgång.
Sista hela dagen på ön var typ den tråkigaste.
Lite brist på motiviation att hitta på nått.
Pengar började ta slut.
Jag hade ett svullet öga jag knappt kunde se på hela dagen.
Men lite strandliggande blev de.
Vi bestämde oss för god mat på ett ställe strax utan för våran stad.
peppermint. Högsta klass på de som jobbade där.
Sen odlade de det mesta i sin fina trädgård.
mm.. carbonara
en promenad hitta vi denna tuffa döda bil
Som vanligt sista kvällen blev det lite sorgset.
Tog en drink på the castaways takvånging med fin utsikt.
Johanna tog en blue lagoon och jag en johnny waker red label.
eftersom mitt öga var så svulle och rann hela tiden låna jag johannas nya brillor
Nu hemma och klar bloggad....precis samtidigt som J.
Borta bra men hemma bäst.
Nu ska vi ta hojen ut till Lisö och grilla, kanske bada.
_________________________________________________
Sist men inte minst vill jag tacka chefen för nya datorn.
En Sony Vaio 13" + väska + mus + externhd.
Vi fick nämligen 10.000.- (ex moms) var på jobbet att handla datorn för.
Jag landade på 9.999.- medans att totte och per pricka 10.000,. prick.
HEJ SÅ LÄNGE!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Yeey Grekland!

På något underligt sätt har jag samma människor på mina Greklandsbilder som du har på dina. ;)

Detta var en riktigt mysig resa, nu får vi fylla mitt album jag köpte med fina bilder och roliga texter med :)



KRAM!

2011-07-07 @ 00:16:46
URL: http://ochsenare.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0