12 jun. - SLS vs 458

Kort sagt Ferrari Vs Mercedes.
I veckan fick jag ett samtal att båda Lamborghinin LP640
och Ferrari 599 GTB var ur funktion. Hade fått välja en och
köra ca. 10 min. Fick erbjudandet att köra 2 andra och BÅDA tio min.

Bilarna var som sagt

Ferrari 458 Italia - 2011
4,5 Liters v8 å¨570 hästkrafter
0-100 km/h på 3.4 sekunder
och en toppfart på 325 kilometer i timmen



den andra bilen var en

Mercedes Benz SLS Amg - 2010
6,3 liters v8 på 571 Hästkrafter
0-100 km/h på 3,8 sekunder
och en toppfart på 317 kilometer i timmen.




Redan nu innan var det ju svår att veta vilken som skulle bli favoriten.
Det italienska fullblodet mot den tyska stridsvagnen som
med facit i hand har en (1!) hästkraft mer.

Började att sätta mig i ferrarin.
Den stod sillsamt på tomgång och mullra lätt.
Designen har ju alltid varit Italinarnas starka sida
enligt många och jag är berädd att hålla med.
Rikitgt snygg i i ren sportbils anda.
7 växlad växellåda med dubbelkoppling.
Sägs att det finns ingen i hela världen som kan växla lika snabbt som
denna bil.
Det bar i väg i ganska lugnt tempo.
Det var otroligt lätt körd.
När det bar iväg ut på motorvägen så frågade jag om jag fick
gasa på, självklart sa han, men tänk på att det är du och ditt körkort
samt att inte köra över din förmåga.
Sprinten upp över 200 gick ruskigt fort. Men ljudet från motorn bakom ryggen.

WOW....var det grymaste jag hört tror jag, lät som en formel 1 bil.
Över 4.000 rpm så öppnas spjäll så motorn får sitt rätta jag.
Brutalt.

Röd eller svart? Röda paj så de fick bli svart!




Men sen var det dags för det tyska stålet,
Iden från den legendariska måsvingen
Denna likaså. Underbar att fälla upp dörrarna.
Detaljrikedommen var nog snäppet "tuffare"
än ferrari. Man satt mer i bilen kändes det som.
Motorn hade ju lite mer slagvolym och kändes därför
mer amerikansk i sin framtong och motorgång. Inte likavarvvillig
medans det fanns ett rejält vridmoment.
Samma sak här när det var dags att gasa.
Upp emot 200+ knutar. Leendes var brett.
Men förstår att han som körde innan fick i farthållaren som begrännsade
hastigheten. Trångt mellan den spaken och blinkersen.

Adrenalinet pumpade på fint.
Kan verkligen rekomendera detta till andra.
Tack till uppner.se











Efter en lång dag är det dax att krypa till kojs och
bara återskapa sången av motorerna i drömmen.... :)

PS. stort tack till Johanna som låna ut kamera och redigera bilderna åt mig


Kommentarer
Postat av: Lippe

Antar att du sov med ett leende på läpparna ;)

2011-06-13 @ 14:00:19
URL: http://hrifrnochvidare.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0