23 sep. - Silverpilen, spöktåget

Ja detta inlägg vill jag tillägna den mystiske och mytomspunna tunnelbanan vi har i Stockholm.
Ända sedan jag var liten har jag facinerats av de "okända" i våra tunnlar.
Jag minns en dag då jag var ca 5 år gammal då jag fick åka med i förar hytten från telefonplan till fruängen.

Jag mins även en höst kväll i slutet på 80 talet eller kan har varit början på 90 talet.
Det var mört och jag hade gått hem från fritids(?) så stod den där på en näst intill ödslig perong.
Silverpilen - spöktåget.
Jag stannade till för en kort period för att skåda denna silverfärgade skapelse.
Normalt sett brukade ju alltid tunnelbanan vara grön (är osäker på om de hade börjat köra med c5 vagnet som var blå).


Bild lånad från wikipedia


I dagsläget så finns det 101 tunnelbanestationer i Stockholm.
Var utav 100 som är "aktiva". Det betyder att det är en station som inte används.
Kymlinge heter den.






Bilderna har jag lånat från denna sida: http://www.jornmark.se/places_intro.aspx?placeid=140&lang=



Jag har själv aldrig vart där även fast jag vart på väg dit en gång.
Den ligger ganska avsides att komma till om man nu vill komma till den.
Mellan Kista och Hallonbergen ligger den.
Tunnelbanan paserar ju stationen så den är inte så konstig i sig.
Den ser ut som en halvfärdig station byggd på 60 talet.
Men eftesm den "industri stadsdel" som vart tänkt att byggas där inte gick i hamn utablev stationen med.




Det silverpilen och kymlinge har gemensamt är en historia som jag kopierar från en annan sida.

En ung flicka var på väg hem från ett disco. Hon hörde ett tåg komma så hon skyndade sig ombord.
Flickan tittade sig omkring.
Passagerarna såg lite konstiga och bleka ut, men hon tänkte inte mer på det utan satte sig ner.
Tåget närmade sig T-centralen.
Flickan reste sig och gick fram till dörren. men tåget bromsade inte utan fortsatte åka.
Hon fick panik och drog i nödbromsen, men inget hände.
Det här är inget vanligt tåg tänkte hon samtidigt som hon tog en närmare titt på passgerarna.

Då plötsligt stannade tåget och alla klev av. Flickan klev också av. Kymlinge läste hon på en skylt. de andra gick mot utgången. Hon följde efter de, men när hon kom upp för trappan så såg hon till sin förskräckelse att dörren var igenmurad. Ingen såg flickan igen.


(en till https://www.flashback.org/showpost.php?p=3810248&postcount=33 )





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0